מגדש טורבו מותקן על רכבים רבים מהדור החדש.
לפני כניסת מדגשי הטורבו לעולם הרכב מה שאפיין את רוב הרכבים היה מנוע בעל נפח גדול,
כבד וזולל דלק.חברות הרכב חפשו פיתרון לשאלה כיצד ניתן להקטין את נפח מנוע הרכבים
מבלי לפגוע בהספקו בביצועים.
הפתרון שנמצא קיים כבר יותר ממאה שנה בתעשיות אחרות,טורבו.

מהו מגדש טורבו ואיך הוא עובד?

הטורבו מותקן על צינור הפלטה של המנוע ומנצל את פלטת הגזים החמים מהמנוע לסיבוב הטורבינה.
פעילות מגדש הטורבו מושפעת מכמות הגזים הנפלטים הטורבו לכן הטורבו יעיל בעיקר בסל”ד גבוה
מאחר שבסל”ד נמוך לחץ הגזים השרופים בצינור הפליטה אינו מספיק לדחיסת אוויר.

הטורבו מורכב משתי טורבינות,אחת (חמה) שמנצלת את גזי הפלטה מהמנוע בזמן נסיעה והשניה (קרה) שתפקידה להכניס אוויר למנוע וכך להגדיל מסת אוויר במנוע שבשילוב עם הגדלת כמות הדלק בבוכנות המנוע מגדיל את נצילות המנוע ואת כוחו משמעותית. כך לדוגמא מנוע שבעבר נפחו היה 2.0 בהוספת המדגש טורבו הוקטן לנפח 1.2 ללא פגיעה בביצועים.

מאז שהמגדש טורבו השתבל ברכבים ישנה התקדמות נכרת ביכולותיו ותפקודו.כיום הרבה מהמנועים מותקן מגדש טורבו בעלי גאומטריה משתנה,כלומר הלהבים והטורבינה משתנים בהתאם ללחץ הגזים בצינור הפליטה, בנוסף

ישנם מנועים בהם מותקנים שני מגדשי טורבו, הראשון קטן במטרה לניצול טוב יותר בסל”ד נמוך, והשני גדול יותר לניצול מקסימלי בסל”ד גבוה.

מגדש טורבו